V sobotu jsem se vypravil do kina na remaku klasické sci-fi Total Recall, natočené podle krátké povídky P.K.Dicka. Upozorňuji, že recenze obsahuje pár spoilerů.
Původně jsem na film chtěl napsat recenzi, ale po jeho shlédnutí mám pocit, že si plnokrevnou recenzi nezaslouží. Těžko říct, zda je to kvůli tomu, že scénář pochází z pera Kurt Wimmera, který sice párkrát napsal koukatelné věci, ale i v nich se často nacházejí do očí bijící nesmysly nebo je za tím něco jiného. Nejlepším zářezem scénáristy bylo Equlibrium, které si i sám režíroval. Bojová technika využívající kombinaci karate a zbraní vypadala efektně. Nicméně totalitní a depresivní svět obšlehnul z díla 1984 George Orwella a film měl slabý rozpočet. Přesto jej mám rád. Christian Bale hraje jako vždy uvěřitelně a zdařilý výběr hudby film drží nad vodou. Stejně si ale při každém shlédnutí kladu řadu otázek. Kde bylo štěně když prohledávali vojáci byt? Jak to, že ve finální scéně vystoupí vojáci i zpoza sloupů, které jsou vedle dveří, kterými klerik Bale přišel? Proč při finálním převratu nepadne ani jeden odbojář a všechny zakuklence trefí první kulka? A nevyřešily by pravidelné testy kleriků na přítomnost (nebo spíš nepřítomnost) Prozia v krvi všechny problémy s odpadlíky? A na co jsou kamery v odposlechové místnosti, když tam dělá klerik takové věci? Ano, přesto považuji tento film za vrchol jeho tvorby. Jeho tvorba má ale i značně stinnou stránku. Tou je jednoznačně film Ultraviolet s Milou Jovovich (který si taky režíroval), ve kterém nedává smysl vůbec nic. Ale abych jen nehanil, film Test s Al Pacinem a Colinem Ferrellem byl dobrý. Pravda, tam byl Wimmer jen jedním ze tří scénáristů.
Ale zpět k Total Recall, což byl film z roku 1990 s Arnoldem Schwarzeneggerem a na tu dobu velmi slušnými efekty. I když se tehdy tvůrci museli mírnit a stříhat, počet 77 mrtvol ve filmu nebyl zanedbatelný. Ale o tom to nebylo, že? Nový Total Recall se neodehrává na Marsu. Scénárista si děj přizpůsobil a tak i když zachovává některé scény a většinu postav, zůstanete tentokrát na Zemi. Bude stačit, když řeknu, že se zápletka točí kolem výtahu, který vede těsně kolem zemského jádra k tomu, abyste o film ztratili zájem? Svět je po ničivé katastrofě. Dvě jediná obyvatelná území na planetě jsou Austrálie a západní Evropa (správně, bod za zmasakrování Ameriky i Číny) a mezi nimi pendluje výtah „Zeměpád“ (zní to jak věc ze Zeměplochy, že?). Nyní prosím vypněte mozky. Chystám se vám totiž sdělit, že vždy, když si to fičí (12 756 km dlouhá cesta trvá ani ne 1/4 hodiny, takže si spočítejte jak rychle to to fičí) kolem zemského jádra (ale zřejmě vnějším tekutým zemským jádrem), nastane uvnitř asi tak na minutu stav beztíže. A v té rychlosti několika desítek tisíc kilometrů za sekundu hodinu se mimochodem z toho výtahu (prý zpomaluje) dá vylézt ven a šplhat na jeho vrchol. Víc o ději prozrazovat nebudu. Snad jen, že se samozřejmě jedná o konflikt mezi oběma územími.
Vizuál filmu nepřipomíná levné béčko (nebo déčko v případě Ultraviolet), na které jsme u scénáristy Kurta Wimmera zvyklí. Předpokládám, že za to můžeme vděčit režisérovi, kterým je Len Wiseman. Kritici jej mají za průměrného režiséra, což potvrdil ve snímku Underworld, ale zároveň tam potvrdil i jistý cit pro vizuálno (ovšem vykradené z Matrixu). A že zvládne natočit svěží film snad dokázal natočením Smrtonosné pasti 4.0, kterou nepovažuji vůbec za špatné pokračování legendární série. Problém jeho nového dítka ale spočívá v tom, že ono vizuálno jen zdatně kopíruje. Město plné neonů v dešti (Blade Runner), roboti chystající vzpouru (I, robot), honička ve vznášedlech (Minority report), skoky skrz byty (Bourne) a pak je tu jeho manželka (v soukromém životě). Nezničitelná Kate Beckinsale, jejíž terminátoří postava přežije odhadem dvacet jistých smrtí. No jo, musím přiznat, že to nemá holka jednoduché, když do ní scénárista spojil postavu Lori (v původním filmu Sharon Stone) a postavu Richtera (v původním filmu Michael Ironside). Takto se holka musí snažit za oba. V průběhu filmu jsem čekal nějaký twist, že je robotem (minimálně její odhodlání,fyzička a energie to evokuje). Několik mil daleko za Kate je pak Colin Ferrell co by hlavní postava. Nehraje to špatně, ale jeho part není zrovna hamletovský charakter. Nebude pro Colina špatnou vizitkou, když řeknu, že jsem Arniemu věřil roli zmateného špiona víc? A Jessica Biel? Snaží se. Ale rozeznat od sebe ty dvě holky je někdy velká práce. Takže co říct o novém Total Recall filmu? Je líbivý a vizuálně efektní. Pokud skousnete to, že je i dementní, dočkáte se solidní akce. Jenže původní film měl navíc třeba spoustu humoru, který se tu jaksi vytratil. Po návratu z kina si pusťte originál. Má totiž oproti remaku duši.
5/10 (za efekty)
Kombi, když už tak rád pícháš hnidy, tady máš taky něco malého, ale jde o princip:
„12 756 km dlouhá cesta trvá ani ne 1/4 hodiny“
„A v té rychlosti několika desítek tisíc kilometrů za sekundu“
Pojď počítat se mnou: čtvrthodina je 900 sekund, 12756 km za 900 sekund je 14 km za sekundu, takže si ty desítky tisíc asi oprav nebo změň jednotky :p