Konference Právně je to OK se nevěnovala pouze tištěným a online médiím. Mluvilo se i o hudbě a filmu.
Marek Prchal se přiznal, že v roce 1997 si stáhnul první MP3 soubor. Předtím se ale trochu zlobil na distributory DVD, že jako legálnímu kupujícímu se mu jako první věc spustí protipirátské video. Ne na DVD za pár korun, ale na regulérním DVD s filmem. Chápu jej. Já kdysi zažil podobné rozčarování s levnými DVD, kdy jsem teprve po páté koupi nosiče s Červeným trpaslíkem zkusil vložit DVD do počítače. Nejelo. Nejelo v počítači V DVD ano. Ale já tehdy stolní DVD neměl. K čemu v dnešní době, kdy se oltářem domácí zábavy stal počítač a vytlačil televizi? A není to zdaleka jen problém filmů. Hráči počítačových her jistě znají komplikace, které jim pravidelně protipirátské ochrany působí. To stejné vás čeká, pokud si koupíte MP3 s DRM ochranou. Lidé, kteří si tyto věci legálně koupí, jsou zkrátka obvykle znevýhodněni oproti těm, kteří si takové dílo stáhnou. Čemu se tedy diví výrobci? Dostat horší komfort za plnou cenu je prostě volba, kterou si zvolí jen člověk mimořádně lpící na morálce nebo jsou zkrátka hloupí.
Martin Ledvina navrhuje jako alternativu například server Deezer (s měsíčním paušálem v řádu eur). Jenže každé řešení má mouchy. Čeští mobilní operátoři se svými FUPy a datovými tarify zrovna tento druh služeb nepodporují. Ostatně ono ani pokrytí daty nebude na chatě u lesíka ideální. A cítit jakákoli omezení je přesně to, co moderní člověk nesnáší. „Mladí lidé nevidí rozdíl mezi iTunes a Ulož.to,“ tvrdí Ledvina. Především ve chvílích, kdy za stahování platí (například v rámci paušálu za stahování, jako má například Rapidshare) mají pocit, že si za hudbu vlastně platí. Michal Pekárek tvrdí, že hudba zajímá skoro každého, protože ji posloucháme všude. Zároveň ale o hudební nabídce pro Čechy tvrdí: „Globální věci u nás moc fungovat nebudou, potřebujeme českou službu.“ Také upozorňuje na to, že globální servery s hudbou nejsou pro české autory příliš zajímavé. Pekárek tvrdí, že dnes umělci musí být schopni natočit dobrou písničku, ale také se umět i více prodat.
Legálních cest, jak koupit digitálně hudbu je přesto i v České republice více. Daleko horší situace je ale s filmy a seriály. Antonín Milata uvedl, že by rád stáhl třeba jistý pořad v anglickém znění s titulky, ale legálně tak učinit nelze. Pro příklad ostatně nemusíme chodit daleko. Například v České republice populární seriál Teorie velkého třesku, lze stáhnout na úložištích typu Ulož.to den dva po odvysílání s českými titulky. Legálně je však nutné vyčkat, než u nás vyjde DVD s kompletní sérií. A uživatel logicky nechce čekat. To potvrzuje i Jan Krabec z Ulož.to, který oponoval lidem z hudebních vydavatelství: „Neřešíte problém, ten člověk nechce čekat a chce si to koupit, ale nemá kde.“ Antonín Milata ze Sony Music se poté ohradil vůči obecně vnímané skutečnosti, že jsou velká vydavatelství vnímána jako velké molochy. Prozradil, že v českém Sony Music sedí pouze deset lidí.
Hiphoper Lipo tvrdí, že v ČR je YouTube fenomén. Připomněl i případ DJe Witche a televizní stanice Óčko, kdy autor umístil na YouTube video a později se přihlásila firmě YouTube stanice Óčko s tím, že se jedná o její video a chce za něj poplatky. Řeč se stočila i směrem k veřejnoprávním mediím, kdy jeden z diváků navrhoval, zda do záchrany českého hudebního trhu nezahrnout například Český rozhlas, který má k dispozici slušné technické zázemí. Jiný divák se ptal na cenovou politiku hudebních vydavatelství a na poměr této ceny ke kupní síle Čechů. Ceny legální hudby jsou totiž v ČR na stejné cenové úrovni jako jinde v Evropě nebo USA. Platy srovnatelné nicméně nejsou. Odpovědí od lidí zastupujících vydavatelství mu bylo, že nulové ceně se těžko konkuruje. Trochu to připomnělo mantru mobilních operátorů o specifickém českém trhu. Dotaz nebyl o ceně 20 korun za album, ale spíš o 250 korunách. A pokud někdo má hudbu rád, klidně si dokážu představit, že jej zajímá 5-10 albumů měsíčně. A to jsme silně nad průměrnou částkou, kterou Češi měsíčně utrácí za kulturu (500 Kč průměrně, 563 medián).
Pokud chcete informace z konference najít na Twitteru, hledejte hashtag #PRAVNEOK nebo #pravnejetook, případně #agenda. Oficiálními organizátory akce byla společnost Mediář.cz, SanomaMedia a Prchal, Aust, Shorf a partneří.
P.S. Celá nová deska Debbi bude stát 6 euro.
Napsat komentář